Přejít na obsah
  • O NZIS Open
  • O NZIP
  • Zapojené organizace
  • Pro partnery a média
  • Události, komunikace
  • Akce a události
  • Newsletter
  • Často kladené dotazy
  • Kdo jsme
Více
  • Přihlášení pro autory
  • Napište nám
  • Průvodci zdravím
  • Prevence a zdravý životní styl
  • Informace o nemocech
  • Životní situace
  • Datové zpravodajství
  • Mapa zdravotní péče
  • Rejstřík pojmů
  • Hry
Více
  • Domů
  • Informace o nemocech
  • COVID-19
  • COVID-19: vakcíny a očkování
  • Aktuální: Posilující dávky očkování proti COVID-19

Posilující dávky očkování proti COVID-19

Ikona - snadné čtení
COVID-19: vakcíny a očkování 4 min. čtení
Autor: Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice
Datum poslední aktualizace: 27. 10. 2023

Níže uvedené informace jsou ve verzi pro snadné čtení. Pro kompletní informace přejděte na původní článek. Co to je metodika snadného čtení?

Přejít na původní článek

Přečtěte si pravidla, kdy můžete dostat třetí a čtvrté očkování proti koronaviru.

Jste naočkovaní proti koronaviru?
Pak můžete dostat další dávku.
Říká se jí posilující dávka.
Posilující dávka pomáhá udržet ochranu proti nemoci.
Můžete dostat více posilujících dávek.
Pravidla, kdy můžete dostat posilující dávky, jsou napsána dále.


K čemu je posilující dávka dobrá?

Očkování postupně přestává lidi chránit.
Posilující dávka očkování zvýší ochranu proti koronaviru.

Díky posilující dávce máte menší šanci, že onemocníte.
Také máte menší šanci, že nemoc bude mít těžký průběh.

Když máte dvě dávky očkování proti koronaviru
(nebo jednu dávku očkování Janssen),
můžete dostat další dávku.


obrázek 1 k článku Posilující dávky očkování proti COVID-19

Chcete posilující dávku?

Nejdřív musíte zjistit, čím jste naočkovaní.
Pokud si nejste jistí, zeptejte se svého lékaře nebo někoho blízkého.

Spikevax, Corminanty, Vaxzevria Janssen

Spikevax, Corminaty, Vaxzevria: Kdy můžu dostat první posilující dávku?

První posilující dávku můžete dostat,
když je vám víc než 12 let
a zároveň jste poslední dávku očkování dostali před 3 měsíci nebo delší dobou.

vakcinační schéma pro posilující dávku u vakcín Spikevax, Corminaty, Vaxzevria

Mohou ji dostat i děti od 5 do 11 let, které dostaly poslední očkování před 6 měsíci.

Posilující dávka je zdarma.
Je na vás, jestli ji chcete, nebo ne.

Můžete se o tom poradit s vaším lékařem.

 

Posilující dávku lékaři doporučují:

  • pokud je vám 60 let a víc,
  • pokud máte poruchu imunity,
  • pokud máte dlouhodobé onemocnění,
  • pokud jste zdravotník,
  • pokud jste pracovník v zařízení sociální péče,
  • pokud chcete větší ochranu proti koronaviru.

Chci posilující dávku. Jak na to?

Máte tři možnosti:

  • Domluvte se se svým praktickým lékařem.
  • Nebo se objednejte přes internet na očkovací místo.
  • Nebo zavolejte na číslo 1221. To je linka, kde se můžete poradit, jak se na očkování objednat.

Janssen: Kdy můžu dostat první posilující dávku?

První posilující dávku můžete dostat,
když je vám víc než 12 let
a zároveň jste poslední dávku očkování dostali před 2 měsíci nebo delší dobou.

Posilující dávka je zdarma.
Je na vás, jestli ji chcete, nebo ne.
Můžete se o tom poradit s vaším lékařem.

Posilující dávku lékaři doporučují:

  • pokud je vám 60 let a víc,
  • pokud máte poruchu imunity,
  • pokud máte dlouhodobé onemocnění,
  • pokud jste zdravotník,
  • pokud jste pracovník v zařízení sociální péče,
  • pokud chcete větší ochranu proti koronaviru.

Chci první posilující dávku. Jak na to?

Máte tři možnosti:

  • Domluvte se se svým praktickým lékařem.
  • Nebo se objednejte přes internet na očkovací místo.
  • Nebo zavolejte na číslo 1221. To je linka, kde se můžete poradit, jak se na očkování objednat.

Kdy můžu dostat druhou posilující dávku?

Druhou posilující dávku můžete dostat,
když je vám víc než 12 let
a zároveň jste poslední dávku očkování dostali před 3 měsíci nebo delší dobou.

Posilující dávka je zdarma.
Je na vás, jestli ji chcete, nebo ne.
Můžete se o tom poradit s vaším lékařem.

Druhou posilující dávku lékaři doporučují:

  • pokud je vám 60 let a víc,
  • pokud máte poruchu imunity,
  • pokud máte dlouhodobé onemocnění,
  • pokud jste zdravotník,
  • pokud jste pracovník v zařízení sociální péče,
  • pokud chcete větší ochranu proti koronaviru.

Chci druhou posilující dávku. Jak na to?

Domluvte se se svým praktickým lékařem.
Nebo se objednejte přes internet na očkovací místo.
Také jsou očkovací místa, kde to jde bez objednání. Stačí přijít a dostanu očkování.
Nebo zavolejte na číslo 1221. To je linka, kde se můžete poradit, jak se na očkování objednat.


Slovníček

Koronavirus

Koronavirus je virus.
Je velmi maličký a velmi lehký.
Vypadá jako na obrázku, ale nemůžeme ho vidět.

koronavirus – zjednodušený obrázek

Jsou různé druhy koronavirů.
Koronavirus, který se jmenuje SARS-CoV-2,
způsobuje nemoc COVID-19.

Vakcína

Při očkování dostanu injekci, ve které je vakcína.
Tělo si díky vakcíně vytvoří protilátky.
Protilátky umí s nemocí bojovat.

Vakcíny vyrábí různé firmy.
V České republice se na posilující dávku používají vakcíny od firmy Pfizer a Moderna.
Dostanou je i lidé, kteří měli základní očkování vakcínou od jiné firmy.

Jméno vakcínyJméno firmy, která vakcínu vyrábí
CorminatyPfizer
SpikevaxModerna
VaxzevriaAstraZeneca
JanssenJohnson&Johnson

Varianty koronavirů

Koronavirus se časem mění.
Říkáme, že má nové varianty.
Například omikron je nová varianta.
Je to pořád koronavirus, ale může mít trochu jiné příznaky.
Nebo člověka rychleji nakazí. Očkování pomáhá také proti novým variantám koronaviru.


Jak jste spokojeni s tímto článkem?

Vaše zpětná vazba

Sdílejte článek

Mohlo by vás zajímat

Vše z kategorie

Související články na NZIP

COVID-19: prevence

COVID-19: možnosti prevence

Obecně rozlišujeme specifickou a nespecifickou prevenci infekčních onemocnění. Zásady nespecifick...

COVID-19: vakcíny a očkování

COVID-19: praktické informace k očkování

Očkování je jedním z nejúčinnějších prostředků k omezení vzniku a šíření nákazy v populaci. V min...

COVID-19: vakcíny a očkování

Ověřené informace o vakcínách proti COVID-19

Vakcíny proti COVID-19 brání vzniku onemocnění způsobeného novým koronavirem SARS-CoV-2 tím, že v...

COVID-19: vakcíny a očkování

Posilující dávky očkování proti COVID-19

Od 18. července je dostupné očkování proti COVID-19 druhou posilující dávkou lidem nad 12 let. Pr...

Související doporučené zdroje

COVID-19: vakcíny a očkování

COVID-19: Centrální rezervační systém pro testování a očkování

Centrální rezervační systém poskytuje občanům přístup jak k rezervaci testu na COVID-19, tak k rezervaci termínu očkování proti SARS-CoV-2, a to z jediného místa (web MZ ČR).

Přejít na externí zdroj
COVID-19: vakcíny a očkování

Očkování a vakcíny proti COVID-19

Na jakém principu fungují jednotlivé typy vakcín proti covid-19? Jak probíhá očkování proti uvedenému onemocnění a kam se očkovací látka aplikuje? Které nežádoucí reakce se mohou objevit po očkován...

Přejít na externí zdroj
COVID-19: vakcíny a očkování

COVID-19: informace o vakcíně na vládním covid portálu

Vládní covid portál byl spuštěn na začátku listopadu 2020. Jeho obsah je průběžně aktualizován a v případě potřeby jsou přidávána další témata. Jedním z nedávno přidaných témat jsou i informace o v...

Přejít na externí zdroj
COVID-19: vakcíny a očkování

Čtyři typy vakcín proti COVID-19

Existují čtyři základní typy vakcín proti COVID-19. Princip jejich fungování je stručně popsán na webu Akademie věd České republiky. První tři typy se mohou reálně dostat na náš trh nebo tu už jsou...

Přejít na externí zdroj
Garant obsahu

Ministerstvo zdravotnictví

Palackého náměstí 375/4
128 01 Praha 2 – Nové Město

www.mzcr.cz

Garant vývoje

Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR

Palackého náměstí 375/4
128 01 Praha 2 – Nové Město

www.uzis.cz

Najdete na NZIP
Průvodci zdravím
Prevence a zdravý životní styl
Informace o nemocech
Životní situace
Datové zpravodajství
Mapa zdravotní péče
Rejstřík pojmů
Hry
Mapa obsahu
O portálu
O NZIP
Zapojené organizace
Pro partnery a média
Prohlášení o přístupnosti
Kdo jsme
Sledujte nás
Napište nám Přihlaste se k odběru newsletteru

Národní zdravotnický informační portál [online]. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR a Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, 2026 [cit. 21. 7. 2026]. Dostupné z: https://www.nzip.cz. ISSN 2695-0340.


Ministerstvo zdravotnictví České republiky Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR
  • Systematická edukace a zvyšování zdravotní gramotnosti populace prostřednictvím NZIP (CZ.03.02.02/00/22_005/0001137)
  • Zvyšování informovanosti prostřednictvím Národního zdravotnického informačního portálu (CZ.03.4.74/0.0/0.0/15_025/0016090)
PROHLÁŠENÍ O PŘÍSTUPNOSTI