Přejít na obsah
  • O NZIS Open
  • O NZIP
  • Zapojené organizace
  • Pro partnery a média
  • Události, komunikace
  • Akce a události
  • Newsletter
  • Často kladené dotazy
  • Kdo jsme
Více
  • Přihlášení pro autory
  • Napište nám
  • Průvodci zdravím
  • Prevence a zdravý životní styl
  • Informace o nemocech
  • Životní situace
  • Datové zpravodajství
  • Mapa zdravotní péče
  • Rejstřík pojmů
  • Hry
Více
  • Domů
  • Životní situace
  • Život zachraňující informace
  • Aktuální: Zdravotnická záchranná služba – tísňová linka 155 nebo 112

Zdravotnická záchranná služba – tísňová linka 155 nebo 112

Ikona - snadné čtení
Život zachraňující informace 1 min. čtení
Autor: Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice
Datum poslední aktualizace: 29. 2. 2024

Níže uvedené informace jsou ve verzi pro snadné čtení. Pro kompletní informace přejděte na původní článek. Co to je metodika snadného čtení?

Přejít na původní článek

V tomto článku se dozvíte, co to je zdravotnická záchranná služba. Dozvíte se také, jak volat na tísňovou linku.

Zdravotnické záchranné službě říkáme záchranka. Jsou to zdravotní záchranáři.

Záchranku můžete volat, i když nemáte kredit nebo SIM kartu.

Můžete volat, i když nemáte signál.

Volejte na číslo 155 nebo 112.

Na číslo 155 nebo 112 můžete poslat i SMS zprávu.

Kdy volat na tísňovou linku?

Když vy nebo někdo, koho vidíte:

  • je v bezvědomí,
  • má potíže s dýcháním,
  • silně krvácí,
  • má bolesti na hrudníku,
  • když se mu náhle a hodně zhoršily potíže,
  • když si nejste jistí, jestli nutně potřebujete lékaře.

Kdy nevolat?

Když vy nebo někdo, koho vidíte:

  • má dlouho potíže, které jsou pořád stejné,
  • má zvýšenou teplotu,
  • má průjem.

Poraďte se se svým praktickým lékařem.

Co je potřeba říct, když volám?

Důležité informace, na které se vás budou ptát:

Kde přesně je člověk, kterému voláte záchranáře?

  • Řekněte město, ulici, číslo domu.
  • Pokud jste venku, řekněte, co vidíte. Například rybník, kostel, restauraci a podobně.

Co přesně se děje?

  • Popište, co se děje.
  • Řekněte, kolik lidí je zraněných.

V jakém stavu je člověk, kterému voláte záchranáře?

  • Je při vědomí?
  • Dýchá?
  • Krvácí?
  • Jaké má potíže?

Kdo je člověk, kterému voláte záchranáře?

  • Pokud ho znáte, řekněte jeho jméno a věk. Léčí se s nějakou nemocí? Víte, jaké bere léky?

Nemusíte se bát, když si nejste něčím jistí. Člověk na lince se vás zeptá, na co potřebuje. Společně najdete důležité odpovědi.

Co mám dělat, než přijedou záchranáři?

Člověk na lince vám řekne, co máte dělat. Většinou s vámi zůstane na telefonu, než přijedou záchranáři.

Jak jste spokojeni s tímto článkem?

Vaše zpětná vazba

Sdílejte článek

Mohlo by vás zajímat

Vše z kategorie

Související články na NZIP

Život zachraňující informace

Zdravotnická záchranná služba – tísňová linka 155 nebo 112

Zdravotnickou záchrannou službu volejte vždy, pokud vás postihne, nebo jste svědky náhlého a neoč...

Infarkt myokardu a angina p...

Akutní infarkt myokardu

První minuty a hodiny po nástupu infarktu jsou pro pacientovu prognózu rozhodující. Čím dříve je...

Letní sporty a zdraví

Vodní sporty

Při všech vodních sportech provozovaných v přírodě, na koupalištích i v moři by se měl každý sezn...

Jiná onemocnění dýchacího s...

Plicní edém

Plicní edém je nahromadění tekutiny v plicní tkáni a/nebo v plicních sklípcích, což může mít různ...

Garant obsahu

Ministerstvo zdravotnictví

Palackého náměstí 375/4
128 01 Praha 2 – Nové Město

www.mzcr.cz

Garant vývoje

Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR

Palackého náměstí 375/4
128 01 Praha 2 – Nové Město

www.uzis.cz

Najdete na NZIP
Průvodci zdravím
Prevence a zdravý životní styl
Informace o nemocech
Životní situace
Datové zpravodajství
Mapa zdravotní péče
Rejstřík pojmů
Hry
Mapa obsahu
O portálu
O NZIP
Zapojené organizace
Pro partnery a média
Prohlášení o přístupnosti
Kdo jsme
Sledujte nás
Napište nám Přihlaste se k odběru newsletteru

Národní zdravotnický informační portál [online]. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR a Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, 2026 [cit. 21. 7. 2026]. Dostupné z: https://www.nzip.cz. ISSN 2695-0340.


Ministerstvo zdravotnictví České republiky Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR
  • Systematická edukace a zvyšování zdravotní gramotnosti populace prostřednictvím NZIP (CZ.03.02.02/00/22_005/0001137)
  • Zvyšování informovanosti prostřednictvím Národního zdravotnického informačního portálu (CZ.03.4.74/0.0/0.0/15_025/0016090)
PROHLÁŠENÍ O PŘÍSTUPNOSTI